duminică, 13 iunie 2010

mitologia suferintei....

Romanii au in chip nefericit o predispozitei a suferintei. Am tot vrut sa scriu despre asta, am amanat, dar pana la urma am zis ca e pacat sa nu consemnez.

Cei care spun, ca cei care ne conduc, nu cunosc psihologia poporului roman se insela. Cei care ne conduc, acum si de multi ani, nu in mod intamplator au ajuns la putere. Ei cunosc cateva din datele standard ale natiunii romane. Inclinarea spre suferinta, indurare, rabdare, aplecarea spre suportatea la maximum a diferitelor vicisitudini. Asa e natiunea romana. Rabda. Duce. Iar cei care ne conduc acu, ca si altii din trecut cunosc acesta predispozitie si nu ezita a o folosi. Nu intamplator de saptamani popporului roman i se pregateste doctoria imposibila. Cele doua reduceri 25% si 15%, din salarii si pensii, tratamentul imposibil-unic-si din pacate nonfabulatoriu.

De fapt daca imi aduc bine aminte din scoala primara, am aflat de la orele de istorie despre capacitatea de a rabda-indura-suferi a poporului roman confruntat in istorie cu huni, turci, rusi, nemti, etc. In fata tuturor cataclismelor, romanii au rezistat printr-o capacitate stupefianta, inspaimantatore de a indura. De a rabda si duce cate si mai cate.

Natural, ca in fata istorie, observand cate natiuni au disparut, armenii, kurzii, nu poti sa nu remarci ca intr-un fel sau altul am fost norocosi. Am rezistat. Poate asa ne-a fost dat. Sa observam cum limbajul a nascut sintagme specificice....

In perioada comunista am trecut prin vicistudini incredibile, greu de imaginat si inteles. Au fost ani cand asa cum se spunea: 'romanii au fost sub ocupatie romaneasca'. Cuvinte ca si coada, frigul, avortul, cartela, jurnalul, securitatea, repartitia, santierul devenisera obligatorii.

Acum suntem in zodia lui 25 si 15. Prima reteta de primavara-vara livrabila obligatoriu. Ce sa mai vorbim ca o natiune se desparte in doua tabere antagoniste, privati-bugetari, vantori-vanati?

Cu cateva luni in urma, fiind in taxi, navigam in trafic printr-un Bucuresti aglomerat de ora 18. Un taximetrist se arat revoltat de a anumita tentativa a opoziteide impune un anumit premier. adica cum sa accepte presedintele ce cineva? Cum sa i se impuna. Reguli, reguli, parlamentare, dar el nu are voie sa numeasca pe cien considera nimerit? Nu aveam chef de disuctii, polemici, etc....Obosit de zi si trafic ii atrag atentia ca vin vremuri grele, ca le scade tariful, da la 1, 69 la 1, 39 pe km?!?....Nu-i nimic, imi raspunde omul de la volan. Rabdam. Am eu 15 milioane., nevasta-mea care e manichiurista asisderi, avem o fata de saptespeani, asa ca, rabdam, stangem curea, doar sunt ai nostri....

Asta e. Poporul roman stie sa rabde. Are o strategie si mentalitate a indurarii. De aici s-a nascut o mitologie a suferintei. In acesta prinvinta putem sa dam lectii multora. Experinta ne confirma. Pana cand mamaliga nu va exploda din nou. Recent, printre primele rezultate de la Cupa del Mundo, cateva sondaje, parca ne pun ganduri....

Niciun comentariu: