duminică, 13 noiembrie 2011

LITERATURA PE FIECARE SILABA!




Revenita in piesajul literar autohton, cu un roman minutios scris, pe o tema standard-universal-pozitiva, indubitabil, Ioana Baetica Morpurgo, straluceste prin acest obiect: carte, un roman reflexiv, extrem de 'ceasornicar' in prezentarea unor destine in spatiul londonez. Lectura iti transmite multa forta a scrierii, o intalnire cu literatura-hard-power in fiecare silaba, o urmarire a unor destine intr-o maniera foarte vivace, tonica, exausiva. O reusita deplina. Fara fite, dar modern si incisiv, cu o epica aparent 'sparta' cu un discurs atat din interiorul cat si exteriorul caracterelor, lejer, dar profund, tonic, dar si meditativ, 'imigrantii' lui Baetica vor apartin unui romana care va ramane.

'De pe fundalul policolor al Londrei se desprind cinci siluete, cu trecutul si destinul lor: Razvan, Maria, Traian, Sabina, Gruia. Povestile lor decurg paralel, cu exceptia citorva momente aleatorii si fulgeratoare in care se intretaie, fara consecinte. Un doctorand gay, de stinga, o pictorita de mina a doua, un stock broker, o femeie care are grija de un batrin pe moarte si un sans papiers usor autist au in comun un singur lucru: cetatenia romana. Ioana Baetica Morpurgo prinde in aceste cinci destine exemplare alchimia uneia dintre cele mai teribile experiente umane – cea a dezradacinarii' POLIROM. E foate dificil sa spui cine ti—e mai apropiat dintre caractere, isteria navalnica a Mariei, poveste epica de film tare a lui Sabina, traseul lui Traian precis si matemtic, piruetele lui Razvan, sau ineditul lui Gruia. Tema dezradacinarii e privita fara effort, direct, franc, desi eu personal, din alte cunostinte sau experiente uneori am rezerve, mai ales vis-a-vis de ce inseamna Romania: un fost iad comunist inregiment, un paradis autohton tipical balcanic.


Dupa un debut cu multi ani provocator si incitant, Baetica revin in stil anglo-saxon. Precis si metodic, extrem de la obiect, metodic, dar si foarte creativa.


'Ioana Morpurgo Baetica s-a nascut in 1980. A absolvit Facultatea de Litere din Bucuresti dupa care a urmat cursurile Masteratului de Antropologie Culturala de la SNSPA. In 2004 a inceput un doctorat pe tema culturii tranzitiei in Romania postcomunista la Exeter University, Marea Britanie (unde a si predat un seminar de „Societati contemporane”). A publicat numeroase articole pe teme literare si socio-culturale in Romania literara, Dilema Veche, Timpul, Vatra, Deci – Academia Catavencu, Observator cultural, New Internationalist, Contemporary Review etc. A contribuit la diverse antologii cu proza scurta si eseu: Cartea cu bunici (2007), The Review of Contemporary Fiction (2010), Erotographos 50+1 (2010). Volumul sau de proza Fisa de inregistrare (Polirom, 2004) a fost preselectat pentru premiul de debut al Romaniei literare. In prezent Ioana Morpurgo traieste in sudul Angliei, unde coordoneaza un proiect de hedonism al ideilor intitulat „Lectures on Everything”, scrie si da lectii de pian.' (POLIROM).

Indubitabil o autoare cu mana, pe care, teatrul sau filmul autohton o astepta. O prezenta care ne promite ceva notabil.

Niciun comentariu: